Základy finančného manažmentu pre začínajúceho podnikateľa

Na Slovensku máme pomerne veľké množstvo živnostníkov a malých podnikateľov – konateľov spoločností s ručením obmedzeným, prípadne podnikajúcich v inej právnej forme. Určite k tomu množstvu prispieva počet ľudí, ktorí pracujú na živnosť, avšak fungujú v zamestnaneckom režime. Hoci je takáto forma zamestnávania ilegálna, neustále sa deje. Veľké množstvo živnostníkov a malých podnikateľov však trpí ešte iným problémom – nevedia hospodáriť s peniazmi v biznise credite rapide.

Firemný účet

Kedysi sa začínajúcim podnikateľom zvyklo radiť: „Kúp si firemnú peňaženku.“ Dnes im radíme otvoriť si firemný účet. Ani neviem, či je to v podnikaní podmienka, no určite to uľahčuje život. Vyberte si banku, ktorej dôverujete – pomerne s veľkou pravdepodobnosťou to bude banka, v ktorej máte aj svoje súkromné peniaze. V tejto fáze to nie je až také podstatné, no až začnete veľa zarábať, budete asi chcieť rozložiť svoje zdroje do viacerých bánk a využiť rôzne možnosti a služby. Postupne môže pribudnúť účet v dolároch.

Ak máte už teraz vybudovaný dobrý vzťah s bankou na základe vašich súkromných záznamov, možno vám ponúknu kontokorentný úver. Nemusí to byť ku škode pri zabezpečovaní cash flow vašej spoločnosti, ale zatiaľ sa s tým neponáhľajte. Nemusíte všetky služby hneď začať využívať, no je dobré vedieť o možnostiach a držať si ich pokope. Občas si urobte výlet do banky a porozprávajte sa so svojim obchodným bankárom, môže mať pre vás novú ponuku. Využite príležitosť kedykoľvek potrebujete do banky odniesť hotovosť (lebo aj to sa občas stáva) alebo naopak, hotovosť vybrať a naplniť firemnú pokladnicu na menšie nákupy.

Debetná alebo kreditná?

K účtu potrebujete kartu, to je jasné. Je však lepšie vybrať si kreditnú alebo debetnú. Rozdiel je podstatný – na debetnej karte platíte len vlastnými prostriedkami, z kreditnej si v podstate požičiavate. Ide o úver, u ktorého sa predpokladá rýchle splatenie. V dnešnom podnikaní môže teda ako najlepšia možnosť vyznieť nechať si k účtu vyhotoviť ako debetné, tak aj kreditnú kartu.

Debetnú kartu používajte na bežné platenie firemných nákladov. Hodí sa, až budete potrebovať natankovať, alebo nakúpiť spotrebný materiál. Môže však nastať situácia, že potrebujete nakúpiť materiál alebo zaplatiť za službu, ktorú dokážete speňažiť až o pár dní – a vtedy sa hodí kreditná karta. Z kreditky si požičiate a následne vrátite potom, čo dostanete zaplatené. Karty zvyčajne majú dobu splatnosti do jedného mesiaca bez úroku, niekedy až 45 dní, možno viac. Ak si dokážete udržať disciplínu a peniaze na kartu vrátiť včas, nebude vás táto pôžička stáť nič – okrem prípadného poplatku za vedenie karty credit doar cu buletinul fara adeverinta salariu.

Účtovníctvo nielen raz ročne

Mnoho malých podnikateľov si na účtovníctvo spomenie až keď sa blíži dátum podania daňového priznania. Neskoro. Zrazu chýbajú faktúry, zrazu sa stratia bločky. A najhoršie je, že práve vtedy pracuje váš účtovník 20 hodín denne a venuje sa ďalším klientom. Ak teda nemáte toľko šťastia, že máte vlastného účtovníka. Ale to by ste neboli malým podnikom. Malé podniky a živnostníci využívajú spravidla služby účtovníkov alebo malých účtovných firiem, ktoré pracujú pre mnohých ďalších klientov. A všetci prichádzajú v marci v panike, že treba chystať daňové priznanie.

Vedeli ste však, že daňové priznanie môžete podať aj skôr? A že dokonca môžete vytvárať účtovné záznamy priebežne a vôbec potom nebyť prekvapený neskôr? Často sa sústreďujeme na biznis a zarábanie a úplne zabúdame na nutnosť administratívy. Značte si cesty, odkladajte bločky. Nie do krabice, ktorú v marci odovzdáte účtovníkovi. Ale do záznamov, spojených s výbermi, pokladnicou a firemným účtom. Mať poriadok vo financiách sa oplatí. Je to súčasť robenia biznisu.